مهندسی بهداشت محیط

ساخت وبلاگ

افزایش جمعیت، شهرنشینی، صنعتی شدن و تحول در کاربری اراضی، روند تخریب محیط زیست را در دهه های اخیر شدت بخشیده و منابع موجود هر کشوری از جمله منابع آب و کیفیت آن را زیر فشارهای فزاینده ای قرار داده و مدیریت معقول و منطقی آن را بسیار دشوار و پیچیده تر از گذشته کرده است.

برای رویارویی و دستیابی به راهکارهای مناسب برای مدیریت و مهار بحران آب، نیاز به آمار و اطلاعات لازم از وضعیت موجود و روندهای گرایشی حاکم در آینده می باشد. «پایش و ارزیابی منابع آب» را می توان یکی از مهمترین اقداماتی دانست که برای افزایش آگاهی و شناخت درباره شرایط منابع آب باید انجام پذیرد و نتایج این گونه بررسی ها در برنامه ریزی و مدیریت صحیح منابع آب مورد استفاده قرار گیرد تاکنون در سطح کشورما، مطالعه موردی چندانی به عنوان برنامه پایش کیفی آب برای یک منطقه و طی مراحل کامل آن انجام نشده است ولی در کشورهای مانند ایالات متحده و ویتنام این برنامه اجرا می شود. اجرای برنامه پایش می تواند در ارزیابی منابع آب، تعیین منشا و میزان آلودگی ها مفید و موثر باشد.

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 931 تاريخ : شنبه 21 بهمن 1391 ساعت: 3:13

در سال های اخیر بحث های فراوانی در خصوص توجیه اقتصادی صنعت پرورش میگو در محافل آبزی پروری ایران و جهان مطرح شده و جامعه آبزی پروری خوزستان نیز از این مباحث بی بهره نبوده است .بالطبع نرخ میگوی پرورشی نیز همچون دیگر کالاها تابع تقاضای بازار ،قدرت خرید قشر هدف و میزان تولید بوده و سخن گفتن از توجیه اقتصادی این محصول ،نیازمند تخصص در زمینه مربوطه بوده ،علاوه بر آن در این مقال نخواهد گنجید.لیکن بازار آبزیان پرورشی در کشورهای پیشرو مانند دیگر فرآورده های کشاورزی دستخوش تغییرات عمده ای از نظر شکلی(شکل عرضه فرآورده ها) و حتی ماهوی (نوع و زمینه مصرف فرآورده ها) گشته است که همه بواسطه رویکرد دست اندر کاران این صنعت در زمینه توجه به ارزش افزوده اینگونه محصولات است .در حقیقت میگو و ماهی نیز به همان مسیری هدایت شده اند که روزگاری پیش از این محصولات باغی ،صیفی ،دامی و حبوبات طی کرده و به همین سبب بعضاً اکنون به کالاهائی استراتژیک مبدل شده اند.همین رویکرد صنعت پرورش میگو را تا حد بسیار زیادی از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه ساخته است .به عبارتی اتصال محصول مزارع پرورش میگو به صنایع و زیر بخش های متنوع غذائی ،بهداشتی،دامی و داروئی سبب شده است حتی در شرایط بحران قیمت نیز ،به واسطه تقاضای زیر بخش های یاد شده ،زیان دهی بهره برداران و پرورش دهندگان به حداقل برسد.


مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1109 تاريخ : شنبه 21 بهمن 1391 ساعت: 3:04

همزمان با رشد و توسعة صنايع در کشور هاي در حال توسعه و به تبع آن انتشار روز افزون گاز هاي گلخانه اي، در کنار تصويب قوانين سخت گيرانه در رابطه با حد مجاز ترکيبات معلق و سمي موجود درگازهاي خروجي از اگزوز وسايل نقليه، باعث شده است که لزوم استفاده از سوختهايي که داراي حداقل اثرات آلودگي و در عين حال داراي حداکثر بازدهي باشند، بيش از پيش احساس شود. به طور کلي سوختهايي را که داراي چنين مشخصاتي باشند، سوختهاي تميز مي نامند که منبع اصلي براي توليد بخش عمده اي از آنها، گاز طبيعي مي باشد. در کنار اين موضوع، توسعه روشهاي مؤثر احتراق در موتور اتومبيل ها به منظور کاهش نشر مواد سمي به اتمسفر نيز مورد توجه قرار گرفته است. امروزه از گاز طبيعي به عنوان سوخت وسايل خانگي و صنعتي، سوخت براي توليد برق، ماده اوليه در صنايع شيميايي و پتروشيمي و ... استفاده مي شود. در کنار امکان استفاده از گاز طبيعي براي توليد ترکيباتي مانند گاز طبيعي فشرده شده (CNG) و يا گاز طبيعي تحت فشار مايع شده  (LNG)، كاربردهاي ديگري از اين ماده در توليد ترکيباتي نظير متانول، دي متيل اتر(DME)  و سوختِ هاي مايع به کمک فرآيند سنتز فيشر تروپش- نيز در حال توسعه مي باشد. نتيجه گيري برآورد فني - اقتصادي كارشناسان نشان مي دهد كه روشهاي توليد الفين، LPG، DME و محصولات GTL براي كشور ايران بسيار مناسب بوده و شايسته است كه در مورد آنها توجه لازم مبذول شود.

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 928 تاريخ : شنبه 21 بهمن 1391 ساعت: 2:53

گرم شدن آب و هوای کره زمین و تغییر اقلیم یکی از مهم ترین مسایل زیست محیطی جهان است . مدت هاست که دیگر از برف و سرمای گذشته ها خبری نیست. برف کم می بارد و دوامی ندارد. رودها و چشمه ها پیوسته خشک می شود ، کشاورزی صدمه می بیند و بسیاری از مردم جهان با مشکل کمبود آب آشامیدنی روبرویند. کشور ما نیز با مسایل متعددی در این رابطه روبروست. شناخت هر چه بیشتر این مشکل به ما در اندیشیدن تمهیدی برای متوقف کردن روند گرمایش زمین و پیشگیری از عواقب آن یاری خواهد کرد.

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1040 تاريخ : پنجشنبه 19 بهمن 1391 ساعت: 23:41

كشتار گاه يكي از اماكن تهيه مواد غذايي محسوب مي شود ولي با توجه به اهميت گوشت به عنوان يكي از مهمترين مواد غذايي مورد استفاده مردم ،اهميت كشتار گاه به عنوان محلي كه گوشت در آنجا مراحل مختلفي را طي مي كند تا آماده مصرف شود زياد است.گوشت همانطور كه براي انسان ماده ي غذايي مناسبي است ،ماده ي غذايي مناسبي براي موجودات بيماريزا نيز هست.به همين جهت از مرحله قبل از كشتار تا موقع مصرف بايد در نگهداري آن ،نكات بهداشتي رعايت شود تا سالم به دست مصرف كننده برسد. اساس كنترل بهداشتي گوشت و فراورده هاي آن شامل معاينايت قبل از كشتار و پس از آن است.

رعايت بهداشت در مركز دامداري،هنگام حمل ونقل وهمچنين در منازل از اهميت بسزايي برخوردار است.آلودگي كشتار گاه عمدتا با ورود دام به داخل آن آغاز مي گردد. تراكم دام در محوطه ي كشتارگاه ميزان آلودگي را بسيار زياد ميكند مگر اينكه توجه دقيق به تميز كردن شده و از تلنبار شدن فضو لات آنها جلوگيري شود . بايد توجه شود هر نوع دامي كه در كشتارگاه ذبح مي شود ،بايد قبل و بعد از كشتار بازرسي شود ،اين كنترل به منظور اطلاع از سلامت كامل دام است .

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1618 تاريخ : پنجشنبه 19 بهمن 1391 ساعت: 23:33

یکی از مهم ترین و شاید کم نظیرترین عامل انتقال دهنده بیماری های عفونی و انگلی در جامعه ما «پول» می باشد و اینکه افراد در حین کار چه مشاغلی که با موادغذایی و چه مشاغلی که با موادعفونی و بیماری زا سرکار دارند با پول معامله و معاوضه می نمایند.و از مشاغلی مثل رفتگران شهرداری و خدمتکاران بیمارستان ها(بخش های عفونی) گرفته تا مشاغلی مثل فروشگاه ها و بنگاه ها از خرد و کلان همه با پول سرو کار دارند و پول در حین معامله علاوه بر آلوده شدن آلودگی را نیز به همه افراد جامعه انتقال می دهد.

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 897 تاريخ : دوشنبه 16 بهمن 1391 ساعت: 21:47

امروزه با تغییر روش زندگی و گذر از شیوه سنتی به صنعتی و استفاده از فن آوری های نوین، باعث گردیده که  تهیه غذا های مقوی و تقریبا سالم کم کم جای خود را به غذای آماده و نیمه آماده كه در ظروف یک بار مصرف تهيه مي شود، داده است. اين ظروف يكبار مصرف مورد استفاده به چندين نوع  تقسيم بندي مي شود. از بين اين ظروف، ظروف يكبار مصرف پلاستيكي به دلیل داشتن ترکیبات خاص ( استايرن) منجر به اثرات نور تاكسيك، هماتولوژي ( كم شدن پلاكت ها و گلوبين ) سيتوژنيك ( غيرعادي شدن كروموزوم ها) و سرطان زايي ( سرطان مری ، معده ، روه بزرگ ، لوزالمعده و کبد) مي شود.

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1131 تاريخ : دوشنبه 16 بهمن 1391 ساعت: 21:27

ورمی کمپوست یک بیوارگانیک است که بسیار نرم ،سبک وزن،تمیز و بی بو بوده و ظاهری شبیه به پودر گرانول قهوه دارد.لغت ورمی از لغت لاتین ورم برگرفته شده  که به معنی کرم است. تولید ورمی کمپوست فرایندی نیمه هوازی (حدود 80% رطوبت)که توسط گونه ای خاصی از کرم ها،قارچ ها،باکتری ها و اکتینومیست ها انجام می پذیرد. ورمی کمپوست مواد حاصل از بستر رشد کرم ها بوده که پس از دفع شدن از سیستم گوارشی این موجودات در محیط باقی می ماند. این ماده شامل فضولات کرم به همراه مواد آلی تجزیه شده و اجساد کرم ها می باشد که برای گیاهان ارزش غذایی فراوانی دارد و خاک را حاصلخیز می نماید. در خاک های دارای مواد دفع شده توسط کرم ها،عناصری مانند نیتروژن،فسفر و پتاسیم به مراتب بیشتر از خاک های بدون کرم است.

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1019 تاريخ : يکشنبه 15 بهمن 1391 ساعت: 2:00

انواع کپک ها و مخمرهایی که بر روی مواد غذایی رشد می کنند می توانند مواد سمی و متابولیکی از خود ترشح نمایند که برای انسان و حیوانات سمی و مسموم کننده است. این مواد سمی را مایکوتوکسین می نامند واژه مایکوتوکسین از دو واژه Mykes به معنی قارچ و Toxicum به معنی سم گرفته شده است مایکوتوکسین ها ترکیباتی با ساختمان شیمیایی متفاوت می باشند که در اثر متابولیسم ثانویه قارچ ها ایجاد میگردد این سموم به طور کلی توسط پنج نوع قارچ شامل گونه هایی از آسپرژیلوس، پنی سیلیوم، فوزاریوم، آلترناریا و کلاویسپس تولید می گردند.

آفلاتوکسین ها از مهمترین مایکوکسین ها هستند که عمدتا توسط گونه های مختلف آسپرژیلوس مانند فلاووس و پارازیتیکوس تولید می گردند. بدلیل اینکه تولید این گروه از سموم قارچی ابتدا در آسپرژیلوس شناسایی شده است به نام آفلاتووکسین خوانده شده است کلمه آفلاتوکسین از حروف اول اسم قارچ و گونه تولید کننده آن با پسوند توکسین گرفته شده است.

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1151 تاريخ : يکشنبه 15 بهمن 1391 ساعت: 1:40

با افزایش جمعیت وبالا رفتن میزان و تنوع درخواست محصولات نساجی و به تبع آن  گسترش این صنایع،  ایجاد تنوع در گونه های مختلف رنگهای مورد استفاده امری غیر قابل اجتناب گردیده است. از سوی دیگر این افزایش حجم تولید محصولات نساجی و تنوع گونه های مواد رنگی مورد استفاده، باعث افزایش در حجم و پیچیدگی در ترکیبات پساب تولیدی این گونه صنایع  شده است. غلظتهاي جزئي از رنگها در پساب هاي خروجي از صنايعی مانند صنایع نساجی قابل مشاهده و از نظر زیبائی شناختی وروانی نامطلوب بوده و  بر مصرف کنندگان  اثر نامطلوبی خواهد داشت. تخليه فاضلابهاي رنگي به درون اكوسيستم های آبی علاوه بر اثرات زیبائی شناختی،  باعث غني سازي آبهاي پذيرنده، ايجاد اختلال در زندگي آبزيان، سمیت، جهش زائی و سرطان زائی برای ماهیان و سایر میکروارگانیسم های آبزی، ایجاد  اختلالاتي در سلامتي انسان از قبيل تهوع، خونريزي و ايجاد زخم هائي بر پوست و موكوسهاي غشائي و همچنين آسيب رساني شديد به كليه، كبد، مغز و سيستم عصب مركزي می شوند. رنگهای مصنوعی مورد استفاده در صنایع نساجی  عمدتا به خاطر دارا بودن حلقه های بنزنی علاوه بر اینکه دارای خاصیت سرطانزائی می باشند، در برابر تصفیه های متداول بیولوژیکی ازقبیل لجن فعال مقاومت نشان داده و بازدهی این نوع از تصفیه را به شکل قابل توجهی کاهش می دهند. روشهای تصفیه متفاوتی به عنوان جایگزین روش بیولوژیکی برای تجزیه اینگونه پسابها وجود داشته و در حال تجربه و تحقیق می باشند. از جمله این روشها می توان به روشهائی مانند جذب بر روی کربن فعال،  لجن بیولوژیکی،  سیلیکاژل، انعقاد و ته نشینی، فیلتراسیون، اسمز معکوس و... را نام برد.

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 2618 تاريخ : جمعه 13 بهمن 1391 ساعت: 2:44

ویژگی های فیزیکی و شیمیایی فلز روی

 فلز روی یکی از عناصر جدول تناوبی است که نماد آن Zn و عدد اتمی آن 30 بوده و به رنگ سفید متمایل به آبی می باشد. این فلز بعد از آهن، آلومینیوم و مس چهارمین فلز مورد استفاده در دنیا می‌باشد .فلز روي در حالت خالص به صورت نقره فام و درخشنده و يا به رنگ سفيد مايل به آبي يا نقره‌اي مي‌باشد. این فلز دارای ویژگی های همچون انعطاف پذیری بالا، مقاومت بالا و دارای نقطه ذوب پايين، سختى كم، استحكام متوسط بوده و همچنین تقریبا 02/0 درصد پوسته زمین را تشکیل داده و جزء بیست و چهارمین عنصر فراوان در پوسته زمین می باشد. فلز روی در طبیعت بیشتر به حالت 2+ دیده می شود

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1719 تاريخ : جمعه 13 بهمن 1391 ساعت: 2:23

نیکل یک ماده بی بو، تجمعی ، از نظر خواص مغناطیسی وفعالیت شیمیایی شبیه به آهن وکبالت وهمچنین یکی از عمومی ترین و گسترده ترین فلزات در محیطهای آبی می باشد واز جمله فلزات سمي است كه در فرايندهاي صنعتي مختلف كاربرد داشته و با محتوي O,N,S تركيب شده ومجموعه هاي گسترده اي از كمپلكسهاي مختلف را در محلول تشكيل مي دهد كه شامل هيدروكسيدها , كربناتها,كربوكسيليك اسيدها,فسفاتها,آمين هاو تيولها مي باشد .در محلول هاي آبي ,غالبا نيكل به صورت   2+  Ni(H2O)وجود داردوحداقل حلاليت  نيكل در pH=10در حد 01/0 ميلي گرم بر ليتر ميباشد. معمولترین حالت  اکسیداسیون نیکل ازبین حالت های 1-،1+،2+و3+ ،2+ می باشد.

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1691 تاريخ : دوشنبه 9 بهمن 1391 ساعت: 1:47

ارتقا سطح صنعتی جوامع و افزایش شهرنشینی , باعث بروز مشکلات جدید و متفاوت اکولوژیکی گردیده است و در نتیجه حفاظت محیط زیست روز به روز بیشتر اهمیت می یابد.آبها به ویژه به میزان بسیار زیادی در معرض خطر آلودگی ناشی از دفع پساب های صنعتی به رودخانه ها وآبهای سطحی وزیرزمینی و همینطور­­­­­­­ تخلیه آنها به شبکه های جمع آوری فاضلاب شهری می باشند. این پساب ها با دارا بودن فلزات سنگین از قبیل مس,روی,کادمیوم,سرب, به دلیل سمیت بالایشان مشکلات زیست محیطی فراوانی را به وجود می آورند.  آرسنیک از جمله آلاینده های خطرناکی است که در کشاورزی,دامداری ,پزشکی, صنایع و داروسازی کاربرد داشته واز  راه های طبیعی و فعالیت های انسان وارد محیط زیست شده و سبب آلودگی آن می گردد.  آب وفاضلاب یکی از منابع انتقال آرسنیک در محیط زیست می باشد

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1536 تاريخ : دوشنبه 9 بهمن 1391 ساعت: 1:44

غذا هم برای رشد و هم برای نگهداری وضعیت بدن در شرایط طبیعی  ضروری است. غذا تامین کننده انرژی و مواد اولیه مورد نیاز جهت ساخت و جایگزینی بافتهای تخریب شده و کمک به بدن در دفاع از خود در مقابل بیماریها می باشد. همچنین غذا می تواند مسئول بیماری یا سلامتی باشد. اختلال در مصرف مقدار کافی غذا و یا نوع صحیح آن ممکن است بازدارنده رشد یا تهدیدی برای سلامتی باشد. مثلا سوء تغذیه پروتئین- انرژی می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از نشانه های بالینی شود. این طیف وسیعی از نشانه های بالینی شود. این طیف میتواند از زمانی که مصرف پروتئین، انرژی و دیگر مواد مغذی بطور مزمن کاهش یافته تا کواشیورکور ( که ناشی از کمبود کمی و کیفی پروتئین می باشد) را شامل شود.

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 741 تاريخ : جمعه 6 بهمن 1391 ساعت: 15:32

ميليونها تن زباله هاى الکترونيک که سالانه در نقاط مختلف جهان به دور ريخته مى شود، سياره زمين را با خطر سمى شدن و آلودگى هاى زيانبار خاکها و منابع آبى زير زمينى روبرو ساخته است .  بر اساس آمار موجود سالانه تنها در کشور حدود۶۰ ميليون نفرى انگليس بيش از يک ميليون تن وسايل الکترونيک بلامصرف نظير کامپيوترها، تلفنهاى همراه ، مونيتورها، مدارهاى الکترونيک ، تلويزيون ها، استريوها و نظاير آن به دور ريخته مى‌شود.  بخش بزرگى از اين قبيل زباله هاى الکترونيک که حاوى مواد سمى خطرناک هستند به کشورهاى در حال پيشرفت انتقال پيدا مى‌کند.

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 964 تاريخ : پنجشنبه 5 بهمن 1391 ساعت: 2:28

در بین بلایای طبیعی, سیل ، زلزله و خشکسالی به لحاظ خسارات مالی و جانی ناشی از وقوع آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند. به استناد آمار و اطلاعات موجود، خسارات ناشی از سیل در پاره ای از نقاط دنیا به ویژه آسیا و اقیانوسیه بیشترین میزان را در بین خسارات حاصل از بلایای طبیعی به خود اختصاص می دهد.هرچند تاکنون آمار و اطلاعات مقایسه ای در خصوص خسارات ناشی از سیل و زلزله در کشور ما منتشر نشده است.لیکن چنین می رسد که گذشته از اهمیت خسارات جانی ناشی از زلزله،خسارات مالی سیل به لحاظ تناوب زیاد وقوع سیل از یک سو و گسترش وسیع آن از سوی دیگر در مرتبه بالاتری قرار می گیرد.

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 982 تاريخ : پنجشنبه 5 بهمن 1391 ساعت: 2:04

یون آمونیوم بیشتر به صورت کربنات آمونیوم در اکثر آبهای طبیعی یافت می شود به گونه ای که کمتر آبی را بدون این یون می توان یافت. آمونیاک موجود در آب می توند از منابع بی ضرر یا منابع آلوده باشد خاکهای حاصلخیز ، مواد حیوانی و نباتی در حال تجزیه دارای آمونیاک می باشند. فاضلابهای خانگی از منابع آلودگی آمونیاکی هستند.

 

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : یون آمونیوم, نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1451 تاريخ : پنجشنبه 5 بهمن 1391 ساعت: 0:00

امروزه بارشد شهرنشینی در شهرهای بزرگ و همچنین افزایش سرانه تولید زباله شهری به علت صنعتی شدن جوامع,جمع آوری و دفع ضایعات شهری به یکی از مهمترین مقوله های مدیریت جامع مواد زائد شهری تبدیل شده است.دفع مواد زائد شهری از طریق دفن در محل های مناسب یکی از بهترین ومقرون به صرفه ترین روشها برای کشورهایی است که زمین کافی در اختیار دارند. در یک محل دفن بهدلشتی فرآیندهای فیزیکی,شیمیایی و بیولوژویکی موجب تجزیه مواد آلی پسماندهای موجود درآن می شود.

 

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1612 تاريخ : چهارشنبه 4 بهمن 1391 ساعت: 23:53

بیوپلیمر یک اصطلاح مورد استفاده برای اشاره به پلیمرهای بیولوژیکی سنتز شده نوسط طبیعت می باشد. این بیوپلیمرها از ماکرومولکولهای بیولوژیکی که از تعداد زیادی از زیر واحد کوچک و شبیه به هم که با اتصال کووالانسی به هم متصل شده اند و یک زنجیره طولانی را ایجاد می کنند، ساخته شده اند.روند طبیعی بیوپلیمرها و یا همان ماکرومولکولها ، ترکیب داخل سلولی هستند که قابلیت زنده ماندن را به ارگانسیم در شرایط سخت محیط می دهند.پلی ساکاریدها که پلیمرهای با وزن مولکولی بالا بوده و از چندین مونو ساکارید تشکیل شده اند جزء یکی از کلاسهای بیوپلیمر ها می باشند.پلی ساکاریدها در مقایسه با خویشاوندان منسوب خود یعنی اسید نوکلئیک و پروتئین ها، به طور معمول کمتر مورد توجه قرار گرفته و در درجه اول به عنوان مواد ساختاری و منبع انرژی متابولیک در نظر گرفته می شوند.تنها در قرن 20 میلادی ، علاقه در شیمی پلی ساکارید شاهد یک رنسانس به وسیله گسترش روشهای جدید جداسازی، استخراج، اصلاحات شیمیایی و آنزیمی همراه با تکنیک های حساس آنالیزور بود. این امر منجر به " دوباره کشف[1]"،شناسایی و روشن سازی ساختار پلی ساکاریدها شده و باعث روشن شدن این بیوپلیمر و نقش اساسی آن در عملکردهای بیولوژیکی شد.


 

 

 

 

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 2110 تاريخ : پنجشنبه 5 بهمن 1391 ساعت: 2:17

کیتین با ساختار شیمیایی  N- استیل β D گلوکز آمین ،دومین پلی ساکارید طبیعی فراوان حاضر بعد از سلولز روی زمین می باشد.این ماده سفید ،سخت ،غیر انعطاف ،موجود در پوشش خارجی سخت پوستان و پوشش داخلی بی مهرگان و همچنین پلی ساکارید ی با ساختمان بلوری است که اجزای آن یک شبکه فیبری را تشکیل می دهند. این ساختمان سبب استحکام و مقاومت ساختمانی موجودات واجد کیتین می شود . کیتین درطبیعت معمولاً به حالت کمپلکس با دیگر پلی ساکاریدها و پروتئین ها دیده می شود.

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : کیتوزان , نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1478 تاريخ : يکشنبه 1 بهمن 1391 ساعت: 2:00

نظر سنجی

در قانون پسماندهای پزشکی ایران مصوب 1383 در کدام ماده مخلوط کردن پسماندهای پزشکی با سایر پسماندها و بازیافت آنها ممنوع اعلام شده است؟

خبرنامه